21.03.2019
Efektywność zajęć grupowych fitness

Zajęcia Fitness- jakie i dla kogo są grupowe treningi

Coraz bardziej popularne treningi fitness nie są tylko formą ćwiczeń służącym redukcji zbędnych kilogramów. Zwykle kojarzymy je z zajęciami przy muzyce, a gdy ktoś mówi, że jest „fit” od razu myślimy, że je tylko sałatę i popija wodą. Pojęcie fitnessu jest szerokie i oznacza działanie na wielu polach naszego ciała oraz duszy. Decydując się na zajęcia fitness, trenujemy nie tylko ciało, ale i umysł. Celem aktywnego oraz zdrowego trybu życia jakim jest właśnie fitness, jest poprawa kondycji fizycznej, uwolnienie od stresu towarzyszącego nam prawie na każdym kroku oraz rozwój ukrytego w nas potencjału. Możemy pokonać swoją nieśmiałość ćwicząc w grupie i nawiązując kontakt z innymi uczestnikami i możemy ćwiczyć indywidualnie dobierając odpowiednie dla siebie ćwiczenia. Fitness oferuje nam różnego rodzaju ćwiczenia prowadzone zarówno w grupie, jak i pojedynczo. Które treningi są bardziej skuteczne? Jakie rodzaje zajęć i dla kogo? Jak skuteczne są ćwiczenia w spalaniu tkanki tłuszczowej?

Czym różnią się treningi grupowe od indywidualnych

  • Indywidualne treningi Fitness

Polegają na indywidualnej pracy z trenerem personalnym. Jest to forma treningu, w której możemy dobrać ćwiczenia odpowiednie dla siebie i w zależności od swoich potrzeb. Trener na podstawie wywiadu oraz oczekiwań proponuje szczególnie dobrane ćwiczenia, oraz dietę konkretnie zbilansowaną dla naszego organizmu. Jeśli potrzebujemy prywatności i nie chcemy narażać się na widok innych osób, możemy ćwiczyć w domu. Minusem treningów indywidualnych jest przede wszystkim ich cena. Za takie zajęcia zapłacimy więcej niż za zajęcia prowadzone w grupie.

  • Grupowe zajęcia Fitness

Prowadzone zazwyczaj w danym miejscu zajęcia dla większego grona zainteresowanych. Pod okiem trenera grupa wykonuje ustalone ćwiczenia. Zazwyczaj zaczynając swoją przygodę z fitnessem, trafiamy właśnie na te zajęcia. Ich ogromną zaletą w przeciwieństwie do zajęć indywidualnych jest spora motywacja polegająca na obserwacji i osiągnięciach innych. Kontakt z grupą oraz wsparcie działają niezwykle motywująco. W chwilach zniechęcenia, które ma większość uczestników, możemy liczyć na słowa otuchy i szybciej pozbyć się złego nastroju. Na zajęcia grupowe możemy zabrać znajomych, czy rodzinę. Swoim uczestnictwem możemy zmotywować osobę nam bliską, która potrzebuje tego. Możemy pomóc nie tylko sobie, ale również innym, którzy sami nie zrobiliby tego. Poczucie, że ktoś dzięki nam zaczął również dbać o swoje ciało, jest niezwykle przyjemne i dodaje nam wiary we własne siły. Zaletą zajęć grupowych jest ich niska cena, a w wielu wypadkach nawet darmowy udział w zajęciach. Zwykle są to tak niskie koszty, że może na nie pozwolić sobie każdy.

Istnieje bardzo dużo form aktywności fitness, które są podzielone na odpowiednie kategorie. Możemy wybrać sobie z szeregu dostępnych zajęć od ogólnych zajęć wzmacniających po treningi kształtujące sylwetkę, spalające tkankę tłuszczową czy formy relaksacyjne, taneczne i rowerowe.

  • Jeśli chcemy zacząć swoją przygodę z fitnessem i rozpocząć pracę nad rozwojem swojej sprawności fizycznej mamy do wyboru ćwiczenia wzmacniające układ krążenia oraz wspomagające spalanie tkanki tłuszczowej poprzez regularne, ale umiarkowanie intensywne ćwiczenia.

Ćwiczenia aerobowe, kardio :

Low Aerobik– ćwiczenia o małej intensywności i niepowodujące zbyt dużych przeciążeń. Bez podskoków i innych intensywnych ruchów. Szczególnie polecane dla osób zaczynających fitness i osób starszych, schorowanych, czy kobiet w ciąży. Polegają na prostych ruchach przy lekko ugiętych kolanach i ramionach przy jednoczesnym napinaniu mięśni pośladków oraz brzucha. Nie obciążają stawów ani kręgosłupa. Sukces polega na stałym wykonywaniu niezbyt męczących ćwiczeń opracowanych choreograficznie dla danej grupy.

Hi Aerobik– ćwiczenia o wysokiej intensywności powtarzane w szybkim tempie. Polecane dla osób regularnie trenujących i aktywnych fizycznie. Zdecydowanie dla zaawansowanych szczególnie w aspekcie koordynacyjnym, w związku z wprowadzanymi układami choreograficznymi. Podczas zajęć wprowadza się elementy choreograficzne, podskoki, biegi, wymachy i obroty, dlatego podczas takiego treningu tętno znacznie wzrasta, nawet do 180 skurczów serca na minutę.

Hi Low Aerobik– połączenie obu technik opisanych wyżej, czyli średniointensywny trening opierający się na układzie choreograficznym przeplatanym szybszymi ćwiczeniami z wolniejszymi, pozwalającymi na regenerację sił. Podczas tych ćwiczeń usprawniamy działanie układu sercowo-naczyniowego, dotleniamy organizm i poprawiamy kondycję fizyczną.

Fat Burning– ćwiczenia  w intensywności do redukcji tkanki tłuszczowej przeznaczone szczególnie dla osób otyłych. Niezbyt intensywne, ale bardzo regularne i nieskomplikowane ćwiczenia utrzymujące tętno na stałym poziomie około 120 skurczów serca na minutę. Mają na celu szczególnie efektywną redukcję tkanki tłuszczowej nie powodując przy tym zbyt dużych przeciążeń układu kostno-stawowego.

Dance Aerobik– trening polegający na ćwiczeniach dobranych do odpowiedniego rodzaju muzyki. Możemy sobie wybrać spośród wielu gatunków muzycznych: latino, a w tym popularna zumba, samba, cha-cha. Funky, czyli hip-hop z elementami dancehall, jazz, techno, new style, salsa i wiele innych. Każdy znajdzie coś dla siebie albo spokojne rytmiczne ruchy przy klimatycznej muzyce, albo energiczne szybkie w zdecydowanie szybszym tempie. Ćwiczenia te rozwijają poczucie rytmu, koordynację i pamięć ruchową, oraz wzmacniają wytrzymałość. Przeznaczony dla miłośników muzyki, osób lubiących tańczyć i szukających pozytywnej energii.

Step Aerobik– zajęcia mające na celu poprawę kondycji, umiarkowaną redukcję tkanki tłuszczowej oraz usprawnienie układu sercowo-naczyniowego. Odbywające się z wykorzystaniem specjalnej platformy o wysokości dopasowanej do intensywności ćwiczeń wzmacniające dzięki temu mięśnie nóg i obręczy biodrowej. Przeznaczony dla osób, które chcą wymodelować swoją sylwetkę, w szczególności uda, biodra oraz pośladki, gdyż dzięki częstemu wchodzeniu i schodzeniu ze stopnia angażowane są mięśni dolnej części ciała.

Indoor Cycling, Spining i Aerobiking– ćwiczenia z wykorzystaniem rowerów stacjonarnych o różnym nasileniu. Poprawią wydolność organizmu, zwiększą jego wytrzymałość i pomogą schudnąć. Tempo oraz intensywność ćwiczeń są dostosowane do możliwości, oraz stopnia zaawansowania. Pedałując w rytm muzyki wraz z innymi uczestnikami, kalorie same się spalają. Podczas jednej godziny zajęć możemy stracić nawet 1000 kcal, ale raczej nie są odchudzające ponieważ ćwiczenia zazwyczaj odbywają się w strefie poprawy wydolności a nie redukcji tkanki tłuszczowej.

Aqua Fitness– zajęcia prowadzone w wodzie, dlatego bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Często z elementami gier i zabaw, pływania i poruszania się w wodzie. Nie trzeba nawet umieć pływać, by ćwiczyć, ponieważ zajęcia prowadzone są na basenach o odpowiedniej głębokości.

  • Jeśli chcemy trenować swoją siłę i wytrzymałość, bardziej intensywnie ćwiczyć i przejść do wzmożonego treningu siłowego mamy również do dyspozycji wiele odmian fitnessu:

Ćwiczenia interwałowe, w skrócie HIIT– intensywne ćwiczenia kardio wymagające większego nakładu sił. Trwające krócej, ale intensywniejsze powodują bardzo szybkie spalanie tłuszczu. Ze względu na duży wysiłek przeznaczone dla osób o wysokiej kondycji. Cieszące się ogromną popularnością ze względu na prawie trzy razy szybszą skuteczność w spalaniu tłuszczu niż w przypadku mniej intensywnych ćwiczeń aerobowych.

ABT– ćwiczenia ukierunkowane na spalanie tkanki tłuszczowej z konkretnych partii ciała. Szczególnie są to brzuch, uda, pośladki.

TBC– trening z wykorzystaniem różnego rodzaju ciężarków, gum, obciążników pozwala rozwijać sprawność całego ciała i wzmacniać wszystkie partie mięśni. Ponadto korzystnie wpływa na układ oddechowy oraz naczyniowo-sercowy.

Aeroboxing– forma ćwiczeń ogólnorozwojowych opierających się na elementach zapożyczonych z konkretnych stylów walki. Do wyboru mamy Tae-bo, Kardiokarate czy Material Arts bazujących na technikach kopnięć oraz uderzeń wykonywanych w rytm muzyki.

Trening funkcjonalny– ma na celu rozwijanie sprawności, która jest nam potrzebna na co dzień. Są to ćwiczenia angażujące większe grupy mięśniowe, naśladujące codzienną pracę naszych mięśni i dające nam sprawność ruchową podczas wykonywania codziennych zadań.

Oprócz wymienionych ćwiczeń istnieje jeszcze wiele odmian Fitnessu, co stanowi o jego różnorodności. Poza ćwiczeniami działającymi na ciało mamy także ćwiczenia mające na celu rozluźnienie, uwolnienie od stresu, wyciszenie i poprawę elastyczności mięśni.

  • Jeśli chcemy pozbyć się złych emocji, zredukować stres, a przy tym zadbać o prawidłową postawę ciała, równowagę i porozciągać się mamy do dyspozycji ćwiczenia:

Pilates– ćwiczenia wykonywane w rytm spokojnej muzyki przy miarowym oddechu. Jest to połączenie Jogi, baletu oraz ćwiczeń izometrycznych. Korzystnie wpływa na sylwetkę i wzmacnia mięśnie. Pomaga zmniejszyć ból pleców i karku.

Joga– ćwiczenia wzmacniające i uelastyczniające mięśnie. Polegające na równomiernym, kontrolowanym oddechu i skoordynowanych ruchach. Do wyboru mamy kilka wschodnich technik relaksacyjnych: Tai-chi, Body Art, Move And Breath. Wszystkie one mają za cel dotlenienie organizmu, zwiększenie zakresu ruchu w stawach, odprężenie i wyciszenie.

Regularne i umiarkowanie intensywne ćwiczenia dają najbardziej pożądany efekt. Przykładowo podczas godzinnych zajęć tanecznych stracimy 450 kcal, a podczas zajęć aerobowych ok 540 kcal. Nie powinniśmy jednak rezygnować z ćwiczeń siłowych, ponieważ one również znacznie przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Przy dużym wysiłku fizycznym proces ten trwa nawet do 24h po treningu. Ćwiczenia fizyczne wspierają również produkcję kolagenu, która odpowiada za elastyczność naszej skóry. Zajęcia grupowe oczywiście przy odpowiednim zaangażowaniu a szczególnie przy systematycznym uczestnictwie mogą być efektywne, ale trzeba pamiętać, że nie będą dobrane indywidualnie. Najlepiej aby nad programem ćwiczeń pracował trener osobisty który wykona analizę składu ciała profesjonalnym analizatorem który używany jest na całym świecie lub innym w który wyposażony jest fitness klub. Dodatkowo wskazany jest również test wydolności do określenia możliwości treningowych i oznaczenia celu treningowego. Bardzo ważnym aspektem jest również stan zdrowia i ewentualne towarzyszące schorzenia w szczególności przy nadwadze i otyłości.

 

Natomiast ogromną zaletą zajęć grupowych jest ich urozmaicenie. Podczas treningów nie można się nudzić, a obecność innych osób działa na nas bardzo mobilizująco. Możemy sobie wybrać odpowiadający nam program zajęć lub  uczęszczać na kilka, by zdecydować, która forma ćwiczeń przypadnie nam do gustu. Zajęcia grupowe wprowadzają specyficzny klimat między ludźmi, którzy obdarzają się wzajemnie energią do działania.

 

logo

Copyright © InBody Poland. All Rights reserved. Polityka prywatności